image
Możesz posądzić mnie o brak obiektywnośći, ale poradnik ten powstał przede wszystkim na bazie szeregu smutnych opowieści Mam z Akademii Fotografii Dziecięcej. Bez względu na to, czy po jego przeczytaniu, w pełni świadomie wybierzesz opcję za lub przeciw, jego zadanie zostanie spełnione. 

 

 

 

 


Pomocny znajomy

Wraz z rozwojem elektroniki oraz upowszechnieniem się cyfrowych aparatów fotograficznych coraz częściej słyszy się następujące stwierdzenie:

"Nam zdjecia zrobi kuzyn, za darmo. Nie ma potrzeby wydawać pieniedzy"

Droga Mamo, Drogi Tato... jak bardzo się mylicie. Anglicy mają następujące powiedzenie:

Nic nie jest za darmo, może, co najwyżej za to nie płacisz, ale... nic nie jest za darmo.

O co tak właściwie chodzi ? Czy jeżeli posiadasz aparat i znasz osobę, która umie go obsługiwać to czy faktycznie to już wszystko? Stwierdzenie, iż profesjonalny fotograf jest niepotrzebny, ponieważ też posiadasz dobry aparat jest równoznaczne ze stwierdzeniem, że nie potrzebny Ci elekrtyk, ponieważ właśnie zakupiliście zestaw śrubokrętów. W obu przypadkach operacja może się udać lub nie, a jeżeli "tak" to jej efekty będą bardziej lub mniej trwałe i ryzykowe. Ostatecznie chodzi o jakość i ryzyko. 

 

Poniżej wymieniam podstawowe elementy usługi dobrego (podkreślam) fotografa profesjonalnego.

1. Doświadczenie

To co dla amatora jest zabawą dla fotografa profesjonalnego jest zawodem, pasją i centrum uwagi. Profesjonalista posiada wiele lat praktyki w fotografowaniu w skrajnie różnych warunkach oświetleniowych, bez wzgledu na okoliczności, przestrzeń, wymagania. Jego zawód można porównać z zawodem sapera - myli się tylko raz. Jeżeli wybrany przez Ciebie fotograf, przez wiele lat "uchował się" na rynku to znaczy, że sprawdził się w tych wszystkich sytuacjach. Amator może nie mieć już takiego szczęścia.

2. Sprzęt

Bez względu na to jakie w jakie to nowinki techniczne wyposażone są nowe aparaty amatorskie nigdy nie będą sprzętem profesjonalnym. Jest to w interesie tych samych firm dla których rynek sprzętu profesjonalnego jest nie mniej intratny.

Prosty przykład: bardzo powszechne stały się obecnie amatorskie aparaty ze zmiennymi obiektywami. Wielu amatorom pozwalają poczuć się naprawe "profesjonalnie". Fakty są jednak takie, że "lustrzanka" w wersji amatorskiej to koszt rzędu 1000 - 2000 PLN, aparat profesjonalny to wydatek 6000  - 30 000 PLN. To nie wszystko. Obiektywy do tego rodzaju aparatów to koszt kilku tysięcy złotych. Najtańszy obiektyw z górnej półki to koszt 3500 PLN natomiast przeciętnie jest to 5500 PLN do 10 000 PLN. Myślę, że nie muszę komentować zbytnio tego, że ceny te są dobrze uzasadnione. W czym tkwi różnica? Niemal we wszystkich aspektach: ostrości zdjęcia, szybkości aparatu, kolorystyce, zdolności wykonywania zdjęć w ciemnośći itp. W skrócie różnica analogiczna do zdjęć amatorskich i tych z błyszczących gazet.

2. Jako to z tym kościołem jest

Nie życzę nikomu, by podczas tak ważnej uroczystości jaką jest chrzest własnego dziecka narazić się na stres kiedy ksiądz wyprasza fotografa z kościoła. Nie zdarza się to co prawda często, ale skoro byłam świadkiem, to widać jest to możliwe. Etykieta konieczna podczas fotografowania w obiektach sakralnych jest faktycznie wskazana. Bądź co bądź jest to przecież miejsce kultu i należny szacunek do miejsca i wiernych jest więc jak najbardziej wskazany. 

Dlatego tak ważne jest, by upewnić się, czy fotograf, któremu zaufamy i zlecimy mu uwiecznienie dla nas ważnej uroczystości widział o takiej etykicie. By orientował się, kiedy konkretnie może fotografować, kiedy bezwzględnie nie, a kiedy jest to do ustalenia z księdzem. Jeżeli znajdziesz fotografa, który przed mszą pójdzie porozmawiać z księdzem by dograć ostatnie szczegóły, możesz być pewien, że do swojej pracy podchodzi na serio i zależy mu na najlepszych zdjęciach równie mocno jak Tobie. 

 

c.d.n.